sekretariat@sp2.czarnkow.pl | 67-255-22-83
szkola

Na tropach różnych kultur” – pamiętnik wymiany polsko ukraińskiej

Piątek, 07.10.2016r., godz. 22:00

Piętnastoosobową grupą zebraliśmy się pod gimnazjum. Czekał tam na nas autobus. Pożegnaliśmy się z rodzicami i wyruszyliśmy w długą drogę. Humory nam dopisywały, jednak po 0:00 wszystkim już kleiły się oczy.

Sobota, 08.10.2016r.

Przejście przez granicę przebiegło dosyć sprawnie. We Lwowie byliśmy już po godzinie 13:00 czasu ukraińskiego. Przyjechaliśmy dużo szybciej, niż planowano, więc musieliśmy czekać około godziny na naszych partnerów z wymiany. Jedna z nauczycielek zaparzyła nam herbatę oraz przygotowała poczęstunek.  Przed 15 zaczęła po nas przychodzić ukraińska młodzież.

Ania: Trafiłam do 13-letniej dziewczyny, która miała na imię tak samo jak ja. Mieszkała  poza Lwowem, jednak do gimnazjum jechałyśmy około 25 minut, więc nie była to daleka droga. Ukrainka Ania miała młodszego brata, ich rodzice byli architektami. Mieszkałam u niej razem z Julią, więc było bardzo wesoło, jednak do domu wracałyśmy tylko wieczorem, ponieważ mieliśmy tak zaplanowany czas, że nawet nie było kiedy sie na nudzić.

Niedziela, 09.10.2016r.

O godzinie 11:00 spotkaliśmy się w Lwowskim Gimnazjum Akademickim, gdzie w jednej z sal lekcyjnych zostały przeprowadzone zajęcia integracyjne. Wszyscy świetnie się bawiliśmy. Po dwóch godzinach wszyscy poszliśmy na pizzę, później razem z panią przewodnik udaliśmy się na zwiedzanie Lwowa. Zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc i dowiedzieliśmy się co nieco o historii Lwowa. Później mieliśmy czas wolny, była już godzina 17:00. Stwierdziliśmy, że pójdziemy do galerii handlowej, droga była dosyć długa, lecz to nie był dla nas problem. Wieczorem po 21:00 wróciliśmy do domów naszych ukraińskich gospodarzy.

Poniedziałek, 10.10.2016r.

Rano wszyscy uczestnicy wymiany spotkali się w szkole i wzięliśmy udział w dwóch wybranych lekcjach. Potem odbyły się zajęcia integracyjne. Następnie nauczyciele podzielili uczniów na grupy, które miały wspólnie zrobić projekt. Zadaniem przygotowanym na tę wymianę było zebranie informacji o różnych grupach ludzi związanych ze Lwowem, którzy przyczynili się do rozwoju kultury i zaprezentowanie zdobytej wiedzy pozostałym uczestnikom. Niektórzy mieli za zadanie znaleźć we Lwowie historie pisarzy, inni muzyków czy architektów. Przez większą część dnia wszyscy przeszukiwali miasto i pytali mieszkańców na temat swojego projektu. Później zebraliśmy się w szkole by uporządkować informacje. W czasie wolnym wszyscy chodzili mniejszymi grupkami na pizze, odwiedzali park trampolin lub spotykali się w domach.

Wtorek, 11.10.2016r.

We wtorek wybraliśmy się na dłuższą wycieczkę do Kamieńca. Wyjeżdżaliśmy wcześnie rano. Na miejscu udaliśmy się na obiad, a następnie zwiedzaliśmy ważne punkty miasta. Niestety, pogoda nam nie dopisała, przez cały nasz pobyt w Kamieńcu padało, ale nie zepsuło nam to dobrej zabawy. Do hotelu przyjechaliśmy późno wieczorem i od razu zadomowiliśmy się w pokojach. Posiłki jedliśmy w przepięknej sali należącej do hotelu. Jedzenie było bardzo dobre,a wszyscy do późna świetnie się bawiliśmy.

Środa, 12.10.2016r.

Tego dnia wyjeżdżaliśmy już z Kamieńca, ale najpierw zdążyliśmy zwiedzić pozostała część miasta. Wyjazd bardzo się wszystkim podobał.

Czwartek, 13.10.2016r.

W czwartek podzieliliśmy się na dwie grupy i zwiedzaliśmy muzeum. Następnie uczyliśmy się tworzyć ikony na szkle. Nie wszystkim od razu to wychodziło, ale zajęcia każdemu się podobały. Po powrocie do szkoły kończyliśmy projekty i przedstawialiśmy nasze prace. W czasie wolnym wszyscy razem wybraliśmy się na łyżwy. Było z tym trochę problemów, ale w końcu wszystko się udało. Po drodze wydarzyło się wiele ciekawych historii, ale nie dałabym rady wszystkich tu opisać.

Piątek, 14.10,2016r.

Był to dla wszystkich bardzo smutny dzień. Robiliśmy sobie razem mnóstwo zdjęć i wymienialiśmy się adresami. Wyjeżdżaliśmy ze Lwowa z myślą o kolejnej wymianie. Po drodze do Polski wstąpiliśmy do marketu wydać ostatnie hrywny. Dość długi czas staliśmy na granicy, wszystko było dokładnie sprawdzane. W autobusie wszyscy się śmiali i grali w karty, nikt nawet nie pomyślał o śnie.

Sobota, 15.10.2016r.

Wszyscy bezpiecznie dotarliśmy do Czarnkowa i udaliśmy się do domów. Byliśmy bardzo zmęczeni, ale szczęśliwi. Każdy z niecierpliwością czeka juz na kolejną wymianę, by ponownie się spotkać.