Aktualności świetlicy 2021/22
Edyta Tosza„Dmuchawiec”
Na łodydze długiej, w trawie,
raz pojawił się dmuchawiec.
– Ciebie chyba tu nie było,
tylko mlecza duża ilość!
– Trochę rdestu, kępka mięty
i dziurawiec uśmiechnięty,
rozmarynu całe pole,
by miał miejsce na swawole.
– No i bujna trawa wszędzie,
z której siano kiedyś będzie.
– Ale ty?! Skąd ty się wziąłeś?!
Takie chuchro… Gadaj, koleś!
Podniósł się ogromny rwetes:
– Z takim żyć się nie da przecież! –
i zaczęły wpływać pozwy,
by intruza w mig się pozbyć.
A dmuchawiec tylko czekał,
tajemniczo się uśmiechał,
z wiatru zaś powiewem pierwszym
drgnął i w inny świat pospieszył.
Wzbił się w niebo puszek miekki
jakby był zdmuchnięty z ręki
i wysoko poszybował,
potem przepadł gdzieś w przestworzach.
MOJA OJCZYZNA, MOJA POLSKA, MÓJ DOM
22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. W świetlicy szkolnej rozmawialiśmy o tym, jak należy dbać o naszą planetę, czym jest ekologia, w jaki sposób poprawnie segregować śmieci. Wiedza dzieci na temat ekologii jest bardzo duża. Młodzi ludzie mają świadomość, że Ziemia jest dla nas bardzo ważna. Wszyscy zaangażowali się w wykonanie plakatu.
4 kwietnia w świetlicy szkolnej obchodziliśmy Dzień Marchewki. Pierwsze obchody tego dnia odbyły się już w 2003 roku. Marchew jest niezwykle bogata w wartości odżywcze, nie tylko surowa, ale i w formie soków, musów i smoothies. Jej spożywanie wpływa na organizm, wspierając jego funkcjonowanie. Mała, niepozorna, w kolorze pomarańczowym marchewka kryje w sobie prawdziwą moc. Marchew to skarbnica witamin, mikro i makroelementów: jest źródłem potasu, witaminy C, B1, E, dodatkowo ma wysoką zawartość beta – karotenu. Tego dnia w świetlicy szkolnej wykonaliśmy przestrzenne marchewki, słuchaliśmy piosenek, obejrzeliśmy bajkę pt. „Kajtuś sadzi marchewkę”, rozmawialiśmy o właściwościach zdrowotnych marchewki i zjedliśmy pyszne ciasto marchewkowe, które przygotowała dla nas mama Gabrysia z klasy I a.
Dzisiaj w świetlicy szkolnej rozmawialiśmy o kurczakach. Poznaliśmy o nich kilka faktów: mają niezłą pamięć i potrafią rozpoznać różne zwierzęta, a nawet ludzkie twarze, potrafią rozpoznać kolory co wynika z budowy ich oka, w którym znajduje się aż pięć różnych receptorów światła, potrafią komunikować się ze sobą (służy im do tego 30 różnych odgłosów przy pomocy których mogą prosić o jedzenie, wzajemnie się ostrzegać lub wyrażać zadowolenie). Uczniowie byli zaskoczeni faktami, które poznali i chętnie wykonali prace plastyczne z kurczakiem w roli głównej.
W piątek świetlicę szkolną odwiedziła Pani Grażyna Komorowska, która jest higienistką szkolną. Została przeprowadzona pogadanka na temat higieny jamy ustnej oraz prawidłowego mycia zębów. Uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób i kiedy myć zęby. Pani pielęgniarka używając pomocy dydaktycznych pokazała jak prawidłowo szczotkować zęby. Wyjaśniła także, które produkty wzmacniają zęby, a jakie są dla nich szkodliwe. Dowiedzieliśmy się również jak powstaje próchnica.
Spotkanie było bardzo interesujące i pouczające dla młodych słuchaczy. Panowała miła atmosfera. Uczniowie zadawali wiele pytań, dzięki którym wzbogacili swoją dotychczasową wiedzę.
Dzisiaj w świetlicy szkolnej obejrzeliśmy film poświęcony pierwszym zwiastunom wiosny. Każdy mógł się wypowiedzieć , za co lubi wiosnę. Większość z nas uznała, że wiosna to najbardziej optymistyczna i najpiękniejsza pora roku. Coraz śmielej rozkwitają kwiaty, czuć świeży zapach powietrza, a promienie słońca otulają naszą twarz. Uczniowie wykonali barwne prace plastyczne.
Podczas zajęć rozmawialiśmy również o tolerancji i szacunku dla osób niepełnosprawnych. Pamiętajmy, że 21marca to również Światowy Dzień Zespołu Downa. To dzień ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych, a symbolem stały się kolorowe skarpetki. Na znak solidarności uczniowie włożyli skarpetki nie do pary.
Dzisiaj podczas zajęć w świetlic rozmawialiśmy o sytuacji na Ukrainie. Dzieci bardzo zaangażowały się w wykonanie prac plastycznym. Przekazujemy im słowa wsparcia i solidaryzujemy się z nimi.
Wyniki szkolnego konkursu na „Najpiękniejszą Kartkę Walentynkową”
I miejsce Hanna Karwacka kl. I b
II miejsce Kaja Stelmaszyk kl. I b
III miejsce Barbara Koblańska kl. III b
WYRÓŻNIENIE
Zuzanna Działo kl. II a
Franciszek Stróżyna kl. I a
Maksym Życki kl. III c
Maciej Staniszewski kl. III c
Aleksandra Pompała kl. I c
14 lutego w świetlicy szkolnej obchodziliśmy „Dzień Świętego Walentego”. Podczas zajęć można było podzielić się refleksjami dotyczącymi tego święta. Rozmawialiśmy o szacunku do siebie i innych, a także o świadomej serdeczności. Wspólnie obejrzeliśmy krótki film pt. „Walentynki”. Dzięki niemu poznaliśmy historię o Świętym Walentym. W tym dniu odbyły się również zajęcia plastyczne, podczas których uczniowie wykonali własnoręcznie kartki walentynkowe. Znalazły się w nich życzenia pełne pozytywnych uczuć. Dzień upłynął nam w serdecznej i przyjaznej atmosferze.
Światowy Dzień Kota to święto obchodzone w Polsce 17 lutego. Ma ono podkreślić znaczenie kotów w życiu człowieka. W świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia poświęcone temu zwierzęciu. Oglądaliśmy książki o kotach. Zapoznaliśmy się z kocimi obyczajami oraz sposobem pielęgnacji i opieki jakiej wymagają. Chętni uczniowie przynieśli zdjęcia swoich pupili. Dzieci wycięły szablony kotów, przyłożyły je do czarnej kartki i wykonały barwne prace pastelami. Ostatnim zadaniem było domalowanie oczu, nosa i wąsów. Jak widać na zdjęciach, zabawa była wspaniała .
W świetlicy szkolnej rozmawialiśmy na temat naszych ulubionych bajek. Dzięki wspólnym rozmowom mogliśmy rozbudzić zainteresowanie pięknem i bogactwem literatury dziecięcej. Po wysłuchaniu wiersza E. Ostrowskiej pt. „Chatka Puchatka” uczniowie wykonali do niego ilustrację. Rozwiązywane były również zagadki rysunkowe. Dzieci oglądały ilustracje przedstawiające postacie lub sceny z różnych bajek, a następnie dopasowywały je do siebie i odgadywały tytuły utworów. Ostatnim zadaniem do wykonania było staranne pokolorowanie ilustracji związanych z tematyką zajęć.
14 stycznia w naszej szkole został zorganizowany przez wychowawców klas I –III Bal Karnawałowy. W świetlicy szkolnej rozmawialiśmy o tradycjach i zwyczajach związanych z karnawałem. Zostały przypomniane zasady odpowiedniego zachowania na balu. Dzieci mogły wcielić się w role różnych postaci z bajek.
Grudzień to szczególny miesiąc. Czekamy na Mikołaja, na śnieg, na pierwszą gwiazdę, na Wigilię. Świąteczna atmosfera odczuwalna jest niemal wszędzie, także w naszej świetlicy. Grudzień upłynął nam na rozmowach, o tym jak spędzamy Wigilię, Boże Narodzenie, o jakich prezentach marzymy, kiedy ubierana jest choinka w naszych domach. Dzieci bardzo zaangażowały się w wykonanie wszelkich prac plastycznych o tematyce świątecznej, które teraz dekorują naszą świetlice.
Świetlica szkolna wzięła udział w konkursie ekologicznym „Świat w naszych rękach” zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Tomyślu oraz w Ogólnopolskim konkursie prac wykonanych techniką orgiami zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 17 w Koszalinie.
Celem konkursu ekologicznego było: kształtowanie postaw ekologicznych, podnoszenie świadomości ekologicznej, uaktywnienie do myślenia o przyszłości środowiska naturalnego i recyklingu – powtórnego wykorzystania odpadów, podnoszenie świadomości na temat przyczyn powstawania smogu, sposobów ochrony powietrza i zdrowia przed zanieczyszczeniami powietrza, uświadamianie zagrożeń środowiska naturalnego wynikające z działalności człowieka oraz kształtowanie wiedzy o odnawialnych źródłach energii.
Konkurs polegał na zaprojektowaniu plakatu, który przedstawia nasz sposób dbania o wspólną planetę. Udział w konkursie wzięli: Wiktoria Szkolik z klasy 2a, Michalina Frukowska z klasy 3c oraz Maciej Staniszewski z klasy 3c.
Natomiast celem drugiego konkursu, który był związany z orgiami było: rozbudzenie wiary uczniów we własne możliwości, rozwijanie kreatywności i postawy twórczej, rozwijanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi technikami plastycznymi oraz budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy.
Konkurs polegał na wykonaniu pracy techniką orgiami. Praca mogła być płaska lub przestrzenna, a format dowolny. W konkursie udział wzięli: Helena Rybeńska klasa 1c, Gabriel Grzegorek klasa 1a, Kaja Stelmaszyk klasa 1b, Barbara Rybeńska klasa 4a, Łukasz Grot klasa 7a.
Uczestnikom obu konkursów serdecznie dziękujemy za udział i zaangażowanie.
<br
16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji. W ramach tego dnia w świetlicy szkolnej zrealizowaliśmy szereg zagadnień.
Wyjaśniliśmy sobie czym jest tolerancja. Zastanawialiśmy się nad własną postawą w odniesieniu do innych osób – kolegów, koleżanek, rodziców, dziadków, nauczycieli, osób niepełnosprawnych. Zwróciliśmy również szczególną uwagę na znaczenie tolerancji w naszej szkole. „Pamiętajmy inny nie znaczy gorszy. Wszyscy jesteśmy sobie równi”. Te słowa powinny być bliskie uczniom naszej szkoły.
Uczniowie wykonali również prace plastyczną – „Ludzie choć inni, to tacy sami”.
W świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia poświęcone upamiętnieniu odzyskania przez Polskę niepodległości. Rozmawialiśmy o naszych symbolach narodowych i ich znaczeniu. Wyjaśniliśmy sobie kim jest patriota i jakimi zasadami kieruje się w życiu. Poznaliśmy „Legendę o Godle Polskim”. Podczas zajęć plastycznych dzieci wykonały prace dotyczące państwowości, m.in. biało-czerwone flagi, godło – zakodowany obrazek. Wspólnie obejrzeliśmy bajkę „11 listopada Dzień Niepodległości”. Dowiedzieliśmy się z niej jak wyglądało życie w Polsce, gdy Rosja, Prusy i Austria zabrały nasze ziemię (nie można było posługiwać się językiem polskim, Polska zniknęła z mapy świata, trwały wywózki na Sybir). Oddając cześć osobom, które walczyły o naszą niepodległość zaśpiewaliśmy „Mazurek Dąbrowskiego”.
Dzisiaj na zajęciach rozmawialiśmy o fascynujących ptakach jakimi są pawie. Cechuje je niezwykła uroda, dostojność, elegancja i gracja. Dzieci wykonały pracę „Jesienne pawie oczko”, wykorzystując przy tym całą paletę barw.
Dzisiaj w świetlicy rozmawialiśmy na temat stresu wśród uczniów, o jego przyczynach, objawach i skutkach.
Mamy świadomość, że stres w zmiennym natężeniu towarzyszy nam na co dzień i jest konieczny do normalnego funkcjonowania. To stan mobilizacji organizmu potrzebny nam do tego, abyśmy zmierzyli się z trudnymi zadaniami. To tak zwany stres pozytywny.
Stresują się nie tylko dorośli, ale również dzieci w wieku szkolnym i młodsze. Dzieci zazwyczaj dają wyraz przeżywanym trudnościom poprzez swoje zachowanie. Ciało dziecka również może dawać różne sygnały (bóle brzucha, bóle głowy, senność, brak apetytu).
W świetlicy zajęliśmy się kolorowankami antystresowymi. Mogą wydawać się one mało skuteczne, ale nawet kilku-kilkunastominutowe kolorowanie jest w stanie zmniejszyć napięcie, uspokoić umysł, ciało oraz doprowadzić do stanu maksymalnego skupienia.
Grot J. Góral
28 września obchodziliśmy w świetlicy szkolnej Światowy Dzień Jabłka. Podczas zajęć rozmawialiśmy o tym, że nasz kraj jest jednym z największych producentów tych owoców w Europie. Wyjaśniliśmy sobie, dlaczego warto jeść jabłka oraz jakie przetwory i potrawy można zrobić z tego pysznego owocu. Wspólnie wykonaliśmy prace plastyczne – „Jesienne jabłko z robaczkiem”.
Jabłka to owoce, które są smaczne i zdrowe. Na świecie jabłko jest jednym z najpopularniejszych i najchętniej spożywanym owocem. W Polsce Światowy Dzień Jabłka ma szczególne znaczenie, ponieważ sadownictwo w naszym kraju sięga czasów królowej Bony.
Jabłko to bardzo wartościowy owoc. Zawiera mnóstwo witamin oraz błonnika. Pozytywnie wpływa na odporność, regenerację organizmu, trawienie, zmniejsza ilość cholesterolu. Jedzmy jabłka i bądźmy zdrowi.
J.Grot J.Góral
23 września to pierwszy dzień astronomicznej jesieni. Tematem dzisiejszych zajęć były zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
Z każdej strony otaczają nas liście, które są w odcieniach żółci, brązów i czerwieni. W świetlicy szkolnej uczniowie stworzyli swoje jesienne liście, z których powstało kolorowe, jesienne drzewo.
Z jesienią kojarzą nam się również małe, kolczaste, ale bardzo sympatyczne ssaki – jeże. Uczniowie wykonywali pracę plastyczną – „Jeż – kolczasta kuleczka”.
J.Góral J.Grot
Świetlica szkolna bierze udział w innowacji programowo – metodycznej pt. „Aktywna gazetka”. Autorem innowacji jest pani Renata Mierzwa. W świetlicy szkolnej została stworzona gazetka, która jest aktywna. Znajdują się w niej zadania, które należy wykonać w czasie jednego tygodnia. Zadania te zawierają np. sudoku, karty z szyframi, labirynty i inne łamigłówki. Innowacja ma na celu szerzenie idei rozwijania logicznego myślenia w wykorzystaniem różnych łamigłówek. Zadania do aktywnej gazetki przygotowują pani Renata Mierzwa i pani Antonina Zajda.
Dzisiaj w świetlicy szkolnej zostały zorganizowane zajęcia sensoryczne – zabawa modeliną.
Zabawy sensoryczne pobudzają zmysły, zachęcają dzieci do dotykania, usprawniają koordynację ruchu gałek ocznych, wpływają na harmonijną pracę układu nerwowego oraz ułatwiają odbieranie i przetwarzanie bodźców.
Uczniowie dzięki modelinie mogli ćwiczyć swoją rękę (ugniatanie, rolowanie, krojenie). Poczuć pełen relaks, bowiem zabawy modeliną uspokajają, wyciszają i poprawiają koncentrację. Została również pobudzona kreatywność dzieci, które mogły wykazać się inwencją twórczą.
J.Grot J.Góral
15 września obchodziliśmy w świetlicy szkolnej Dzień Kropki. Dzień Kropki jest to bardzo popularne święto kreatywności, odwagi i zabawy. W naszej świetlicy powstały wyjątkowe i niepowtarzalne kropkowe dzieła sztuki. Rozmawialiśmy o talentach jakie posiadamy, o naszych zainteresowaniach oraz o tym, w jaki sposób wykorzystujemy swoje mocne strony.
J.Grot J.Góral
Po przerwie wakacyjnej zabrzmiał pierwszy dzwonek. Wiemy, że pierwsze dni w szkole bywają trudne zarówno dla dziecka jak i rodzica, dlatego staramy się, umilić czas uczniom w świetlicy szkolnej. Razem z uczniami spędzaliśmy czas na zabawie i wykonywaliśmy prace plastyczne.
Grot J.Góral